In onze vorige blog hebben we aangegeven dat een Customer Journey Optimalisatie begint met een goede doelgroepsegmentatie. Dit lijkt een open deur en is het ook. In alle marktsectoren groeit immers het besef dat het belangrijk is om meer te weten van de klantreizen van verschillende doelgroepen. Toch blijft het belangrijk om er even bij stil te staan. Het succes van je marketingactiviteiten hangt immers voor een groot deel af van deze doelgroepsegmentatie en de invulling ervan. Door keuzes te maken, kun je je beter onderscheiden. Aan de hand van drie praktijkcases laten we zien hoe een aanpassing van de doelgroepsegmentatie leidt tot een grotere online zichtbaarheid.

Case 1: Aanscherpen van doelgroepsegmentatie

Een bank heeft een fintech app op de markt gebracht. Dat is een geavanceerde app waarmee consumenten kunnen betalen en sparen. Millennials zijn een belangrijke doelgroep. Wij hebben deze doelgroep verder opgesplitst op basis van data en onderzoek. Wij onderscheiden de starter die net zijn eerste baan heeft én de overzichtzoeker die te maken heeft met allerlei geldstromen binnen zijn gezin. Met deze aanscherping is het mogelijk de doelgroepen in hun eigen omgeving (lees: de touchpoints waar zij gebruik van maken) van relevante informatie te voorzien.  Voorheen focuste de aanbieder op search, display en affiliate kanalen. Hij vergat hierdoor aansluiting te zoeken bij de favoriete touchpoints van de specifieke doelgroep.

De nieuwe strategie is:

  • Starters op de smartphone aantonen wat de coole features zijn van de app in het dagelijkse betaal- en spaargedrag. Hiervoor worden met name social media, video en influencers ingezet.
  • Overzoekers helpen met het managen van hun geldzaken (sparen en betalen) binnen het gezin door tips te geven en artikelen te schrijven op blog sites en consumentenplatformen.

Omdat de doelgroepen actief zoeken naar de beste bank/betaalrekening als zij er een willen openen, wordt ook zoekmachinemarketing als kanaal ingezet. De doelgroepen hebben elk hun eigen customer journey. Waar voorheen de sea campagne zich richtte op keywords rond het openen van een betaal/bankrekening, hebben we de keywords nu afgestemd op twee customer journey’s en drie customer journey fasen (see, think, do).

CJ fase Starter Overzichtzoeker
See Rood staan, spaardoelen, overzicht
Apple pay, betaalalerts
Eerste baan, samenwonen
Hulp bij geldzaken
Spaartips
Kinderen studeren, verkoop woning
Think Mobile only bank, mobiel bankieren
N24, Bunq, Revolut
Geldzaken app, huishoudboekje
ABN, Rabobank, SNS, ING app
Do Gratis/online betaalrekening openen
Bank app downloaden
Tweede betaalrekening openen
Bankrekening openen
Geldzaken app downloaden

Wat levert dit op?

Deze werkwijze resulteert erin dat met hetzelfde budget meer mensen worden bereikt die tot de doelgroep behoren. De effectiviteit van de ingezette kanalen neemt toe nu de organisatie beter weet welke informatie relevant is voor zijn doelgroepen.

Meer voorbeelden van doelgroepsegmentatie vind je via onderstaande links.

Case 2 (vastgoed): uitbreiden van doelgroepen.

Case 3 (fashion): kiezen voor een alternatieve strategie.

Waarom doelgroepdenken de online zichtbaarheid verhoogt…

In deze cases laten we zien wat de toegevoegde waarde is van een goede doelgroepsegmentatie en – beschrijving voor je acquisitiestrategie. Hiermee kun je je huidige (online) marketingactiviteiten optimaliseren, nieuwe doelgroepen ontdekken of een nieuwe (aanvullende) strategie uitrollen. Maar hier stopt het niet. In komende blogs zullen dieper ingaan op wat dit betekent voor een betere reisbegeleiding.

Heb je onderwerpen waar je meer over wilt weten? Of vragen? Neem dan vrijblijvend contact op. Ook suggesties en reacties zijn welkom.

Wil je meer kennis opdoen over Customer Journey Optimalisatie? Meld je dan hieronder aan voor onze blog en ontvang maximaal 1 keer per 2 weken een gratis artikel over hoe je jouw customer journey verder kunt optimaliseren.