Het weer wordt steeds minder voorspelbaar. Binnen de kleding- en schoenenbranche geven veel (online) winkels aan dat ze slechte resultaten draaien omdat ze met voorraden blijven zitten. Om beter te kunnen inspelen op de dynamische omgeving, kiest de kledingwinkel ervoor het businessmodel aan te passen. Onderzoek laat zien dat er een grote groep jongeren is die continue nieuwe kleding wil omdat ze continu aandacht willen genereren. Winkels zoals Primark spelen hierop in en ook voor deze winkel is dit een interessante doelgroep. Belangrijke eigenschappen van deze doelgroep:
- Zij verdiepen zich voortdurend in de nieuwste kledingtrends
- Ervaringen zijn belangrijker dan aan producten
- Alles is mobiel, ervaringen worden realtime gedeeld en er is continu interactie
- Ze zijn sterk omgevingsgericht.
Al tijdens het samenstellen van het assortiment is de winkel online zichtbaar. Trendwatchers tonen hun expertrol en vertellen over hun bevindingen. Ook de community wordt in deze fase al ingezet via co-creatie. Voor het tonen van het assortiment, worden influencers ingezet. Wanneer de doelgroep interesse heeft, kan zij persoonlijk advies krijgen van stylisten. Deze zijn online ook zichtbaar met tips & tricks.
De keuze van touchpoints is ook volledig afgestemd op de reis van de doelgroep. Vanzelfsprekend speelt alles af op de smartphone. Stories, nieuws, events worden gedeeld via social mediakanalen. Ook voor de interactie met de doelgroep worden deze kanalen ingezet. Hierbij wordt goed gekeken welke kanalen het beste bij de maatregelen passen.
Waarom doelgroepdenken de online zichtbaarheid verhoogt
In deze case laten we zien wat de toegevoegde waarde is van een goede doelgroepsegmentatie en – beschrijving voor je acquisitiestrategie. Hiermee kun je je huidige (online) marketingactiviteiten optimaliseren, nieuwe doelgroepen ontdekken of een nieuwe (aanvullende) strategie uitrollen.
Maar hier stopt het niet. In komende blogs zullen dieper ingaan op wat dit betekent voor een betere reisbegeleiding. Heb je onderwerpen waar je meer over wilt weten? Of vragen? Neem dan vrijblijvend contact op. Ook suggesties en reacties zijn altijd welkom.